Słownik pojęć

Wyniki dla hasła: Kamień zegarkowy

  • Kamień zegarkowy

    popularna nazwa mineralnych elementów łożysk zegarkowych, np. kamień łożyskowy, kamień nakrywkowy; producenci zegarków podają liczbę kamieni na mechanizmach i na tarczach; pierwsze kamienie w zegarkach zastosował Fatio N. w roku 1704; początkowo na kamienie zegarkowe stosowano rubin naturalny i diament, obecnie rubin syntetyczny lub szafiry, rzadziej agat lub granat. (źródło)

  • Ułożyskowanie kamienne (patrz: Kamień zegarkowy)

  • Łożysko kamienne (mineralne) (patrz: Kamień zegarkowy)

  • Ułożyskowanie ślizgowe

    ułożyskowanie, w którym czop ślizga się w gnieździe łożyska, tzw. panewce. Metalowe łożyska – panewki – mogą być wykonane bezpośrednio w płycie mechanizmu lub utworzone z odrębnych panewek, tzw. tulejek łożyskowych. Dobra współpraca czopa z panewką zależy od materiałów i gładkości powierzchni tych elementów. Czopy są przeważnie stalowe. Panewki wykonuje się z miękkiego stopu, np. mosiądzu, brązu. W zegarkach i niektórych zegarach stosuje się bardzo odporne na zużycie panewki mineralne, tzw. łożyska kamienne (zob. kamień zegarkowy). Powierzchnie styku czopa i panewki powinny być starannie wygładzone i nasmarowane, aby zmniejszyć opory tarcia. Ułożyskowanie ślizgowe może być z czopem ruchomym (przekładnia napędu, chodu, zliczająca) lub z czopem nieruchomym (przekładnia wskazań, urządzenie naciągowe). Czopem nieruchomym może być wkręt szyjkowy – taki sposób ułożyskowania ślizgowego stosuje się do różnego rodzaju zapadek oraz dźwigni w stoperach.

  • Czop walcowy

    czop o zwykle soczewkowym zakończeniu. Wypolerowana powierzchnia walcowa czopa ślizga się po powierzchni łożyska metalowego lub kamiennego (zob. kamień zegarkowy), a powierzchnia oporowa ociera się o boczną powierzchnię łożyska.